Støtteforeningen for Jørgen Dragsdahl » Presse » Pressemeddelelse 14 september 2015

Pressemeddelelse 14 september 2015

Støtteforeningen for Jørgen Dragsdahl lukker og slukker efter succes-indsamling

Den 3. juni i år vandt journalist Jørgen Dragsdahl i Højesteret endegyldigt sin injuriesag imod historikeren Bent Jensen, som i Jyllandsposten havde beskyldt ham for at være agent for den sovjetiske efterretningstjeneste, KGB.

For at sikre Dragsdahl økonomisk mulighed for at gennemføre retssagen, stiftede en kreds af støtter i 2010 en forening med det formål at indsamle penge. Denne indsamling er nu slut, alle regninger i sagen er betalt, og overskuddet er efter en bestemmelse i foreningens statutter sendt til dansk PEN til organisationens arbejde for forfatteres og journalisters ytringsfrihed med særligt henblik på forholdene i Rusland.

Gennem de forløbne fem år fik indsamlingen knap 3.000 enkeltbidrag på i alt 1.458.251,85 kr. Heraf blev 1.341.408,42 kr. brugt på at føre sagen igennem tre retsinstanser, og der blev således 116.843,43 kr. til PEN.

Jørgen Dragsdahl siger selv om indsamlingen:

”Min familie og jeg er taknemmelige over den solidaritet, som vi har oplevet. Mange institutioner svigtede, da Bent Jensen brød sit tavshedsløfte og tilmed forvanskede indholdet i PETs arkiv. Men takket være den økonomiske bistand, som vi gennem indsamlingen modtog fra private, blev et forsvar mod overfaldet muligt, så vi kunne nå frem til den nylige afgørelse i Højesteret.”

Eventuelle henvendelser kan ske til formanden for Støtteforeningen for Jørgen Dragsdahl, Søren Møller Christensen, telefon 5050 1474 eller via Forlaget Vandkunsten.