Støtteforeningen for Jørgen Dragsdahl » Presse » 16-09-2010 Støtte fra kollegaer bringer Dragsdahl-indsamling over en million

16-09-2010 Støtte fra kollegaer bringer Dragsdahl-indsamling over en million

Støtte fra kollegaer bringer Dragsdahl-indsamling over en million

Fire af journalistforbundets lokalkredse har hver sendt 5.000 kr., og dermed kom der syv cifre på kontoudtogene fra den indsamling, der skal holde journalist Jørgen Dragsdahl skadesløs i den injuriesag, som han har anlagt imod professor Bent Jensen. Koldkrigshistorikeren Bent Jensen blev i juli 2010 blev idømt 40.000 kr. i bøde for i Jyllandsposten at have beskyldt Dragsdahl for at være sovjetisk agent. Bent Jensen leder det center for koldkrigsforskning, som regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti nedsatte i 2006, og som fik adgang til bl.a. arkiverne i politiets efterretningstjeneste for at finde frem til ”østblokkens indflydelse på danske beslutningstagere.”

Pr dags dato har mere end 2.100 mennesker på fem uger tilsammen indbetalt 1.027.723 kr. til at dække Jørgen Dragsdahls retsomkostninger.

”Vi fortsætter indsamlingen,” siger formanden for Dragsdahls støtteforening, Søren Møller Christensen fra Forlaget Vandkunsten. ”Jørgen Dragsdahl har foreløbig fået en regning på en million fra sit advokatfirma, Plesner. Men selv om han er sikker på at han også vinder den appel-sag i Østre Landsret, som Bent Jensen har anlagt, så har Dragsdahl har ingen anelse om, hvordan sagen ender økonomisk.

Der er store usikkerheder. Hvis Dragsdahl får bevilget fri proces ved Østre Landsret, og hvis Skatterådet godkender, at indsamlingen er skattefri, og hvis Østre Landsret tilkender ham den samme erstatning, som han fik da Bent Jensen i juli i år blev dømt til at betale i alt en halv million kr. i retten i Svendborg, ja så vil der allerede nu være et mindre overskud. Men hvis en af disse forudsætninger ændres, er det ikke sikkert, at den indsamlede million rækker. Et overskud vil efter foreningens statutter gå videre til PEN-klubbens arbejde for forfulgte journalister verden over.”

”Samtidig er det umuligt at sige, hvornår sagen kommer for Østre Landsret,” siger Søren Møller Christensen. ”Det sker muligvis først i 2012, og en så langstrakt sag koster ekstra mange penge. Det er urimelig dyrt og langsommeligt at søge sin ret ved domstolene i Danmark. Men da det jo er ulovligt at afgøre æressager ved duel, har Dragsdahl ikke noget alternativ hvis han vil have oprejsning.”

De fire journalistkredse er Freelancekredsen, samt kreds 2, 4 og 6. Journalistforbundets hovedbestyrelse har derimod vedtaget ikke at støtte indsamlingen. Vedtagelsen har givet anledning til intern debat i forbundet.

Indsamlingen kan støttes på konto nr. 2252-0722248783. Flere oplysninger kan indhentes på foreningens hjemmeside: http://www.jorgendragsdahlforeningen.dk eller ved at kontakte formanden.