Støtteforeningen for Jørgen Dragsdahl » Presse » 06-08-2010: Støtteforening for Jørgen Dragsdahl starter indsamling

06-08-2010: Støtteforening for Jørgen Dragsdahl starter indsamling

Indsamling skal hindre at Jørgen Dragsdahls sejr ruinerer ham

Journalist Jørgen Dragsdahl har vundet sin injuriesag imod professor Bent Jensen, som i 2007 i Jyllandsposten beskyldte ham for at have været agent for KGB, men Dragsdahl har nu udsigt til økonomisk ruin på grund af sagens omkostninger.

Bent Jensen har fået en bøde og skal betale erstatning. Alligevel risikerer Dragsdahl at blive ruineret af million-udgifterne til at føre den lange og kostbare retssag.

Jørgen Dragsdahl står med omkostninger, der langt overstiger hvad retten har bevilget til dækning. Ydermere er dommen nu af Bent Jensen blevet appelleret til landsretten. Det betyder, at der vil løbe endnu flere udgifter på.

Det er hverken fair eller rimeligt, at den moralske og juridiske sejr kan føre til økonomisk fallit for Jørgen Dragsdahl. Og det er også betænkeligt i forhold til retssikkerhed og ytringsfrihed. Agent-beskyldningerne har været brugt til forsøg på at svække Jørgen Dragsdahls muligheder for at arbejde professionelt som journalist. Dommen betyder, at man ikke behøver at finde sig i at blive beskyldt for landsforræderi alene fordi man kritiserer sit lands udenrigspolitik.

Derfor er der dannet en Støtteforening for Jørgen Dragsdahl med det ene formål at samle penge ind til dækning af Dragsdahls retsomkostninger.

Foreningens formand er forlægger Søren Møller Christensen, Forlaget Vandkunsten. I bestyrelsen sidder endvidere bl.a. pensioneret lærer Troels Toftkær og tidligere chefredaktør på dagbladet Information, Knud Vilby.

Foreningen har åbnet en konto for indbetalinger i Nordea. Regn nr 2252 konto 0722-248-783 og opfordrer alle til at være med til at holde Jørgen Dragsdahl skadesløs ved at sende et bidrag til kontoen.

Et evt. overskud fra indsamlingen vil blive overdraget til Dansk PEN’s arbejde for forfulgte journalister verden over.

Foreningen kan kontaktes via sin hjemmeside, www.jorgendragsdahlforeningen.dk

Søren Møller Christensen (foreningens formand), Telefon 5050 1474 eller 3297 1474, smc@forlagetvandkunsten.dk

Troels Toftkær (næstformand), Telefon 3929 3746 eller 2122 5019, troels.toftkaer@mail.tele.dk